Vejen til asbest-autorisaton

Asbest-autorisation - sådan gør du

  1. Du skal indgå en certificeringsaftale med Byggeriets Kvalitetskontrol. Det gør du ved at udfylde formularen på ”Bliv-kunde”-siden. Det er gratis - intet registreringsgebyr eller lignende.
  2. Udarbejd dit kvalitetsledelsessystem (KLS), som sendes til os til evaluering og forhåndsgodkendelse. Har du allerede udarbejdet dit KLS, kan du indsende det samtidig med, du melder dig til jf. pkt. 1. Vi stiller KLS-skabeloner gratis til rådighed - lige til at hente og bruge! Skabeloner finder du her.
  3. Når KLS-systemet er evalueret og opfylder alle krav, indberetter vi forhåndsgodkendelse til Sikkerhedsstyrelsen og sender rapport herom til dig.
  4. Du skal have ansat en uddannet fagligt ansvarlig (min. 30 timer pr uge med 3 mdr. opsigelse). Den fagligt ansvarlige skal godkendes hos Sikkerhedsstyrelsen. Godkendelse som fagligt ansvarlig kan søges her.
  5. Når dit KLS er forhåndsgodkendt, og du har godkendt fagligt ansvarlig i virksomheden, kan du ansøge om autorisation ved Sikkerhedsstyrelsen. Du udfylder ansøgningsskemaer på dette link: Virksomhedsautorisation. Du kan først påtage dig autorisationskrævede opgaver, når din autorisation er i hus.
  6. Senest et år efter forhåndsgodkendelsen skal du have det første auditbesøg. Når din virksomhed er endelig godkendt, udsteder vi et certifikat og meddeler godkendelsen til Sikkerhedsstyrelsen. Derefter skal du have audit hvert andet år.

Sådan bliver du asbest-autoriseret

Klik her for at hente .pdf (2 sider)

Byggeriets Kvalitetskontrol A/S
Ådalen 15
DK-6600 Vejen